Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Didaktické hry a jejich zařazení do výuky fyziky na ZŠ
PÍŠA, Adam
Bakalářská práce s názvem "Didaktické hry a jejich zařazení do výuky fyziky na ZŠ" popisuje možnost vzdělávat žáky ve vybraných hodinách fyziky formou hry. Práce se zaměřuje zejména na osvěžení základních poznatků z jednotlivých fyzikálních disciplín, nutných ke správnému pochopení probírané látky na středních školách. V první části se budeme věnovat zejména teoretickému popisu her, jejímu konceptu, důležitých aspektů a vlastností. Dále bude představen výčet použitých částí fyziky s krátkým komentářem, proč byla tato část vybrána a která konkrétní témata se objeví v druhé části. Druhá část obsahuje ukázky jednotlivých didaktických her s fyzikální tématikou, ve kterých jsou používány fyzikální disciplíny popisované výše. Jako poslední hra je uvedena "hra na hrdiny", která je určena pro budoucí absolventy základních škol jako hravá forma zopakování si fyzikálních poznatků nabytých při hodinách fyziky. Závěrem dojde ke zhodnocení průběhu vytváření této práce, očekávaných výsledků a shrnutí představených názorů.
Teorie relativity - jak na středoškolské úrovni rozvíjet její pochopení
Ryston, Matěj ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce) ; Novotný, Jan (oponent) ; Šlégr, Jiří (oponent)
Cílem této dizertační práce je najít a zrealizovat možné způsoby podpory pochopení teorie relativityu žáků druhého stupně základní školy a středoškolských studentů.Na začátku práce je provedena rešerše současného stavu výzkumu a vývoje v oblasti vzdělávání teorie relativity na daných stupních škol, zejména v souvislosti s miskoncepcemi a dalšími překážkami učení. Dále jsou zmapovány studentům dostupné zdroje informací o relativitě v podobě knih a dalších internetových zdrojů a to jak v češtině, tak v angličtině. Následuje výzkum týkající se obsahu relativity v českých kurikulárních dokumentech a dotazníkový výzkum mezi českými gymnaziálními učiteli fyziky ohledně současného stavu výuky relativity na jejich školách. Na základě těchto výzkumů bylo učiněno rozhodnutí vytvořit učební materiály zaměřené na obecnou teorii relativity.Vnávaznostina analýzuvybraného počtu učebnica polo-populárních knih o relativitě byl vytvořen učební web pro zájemce o obecnou relativitu, a také několikahodinová učební sekvence, kterou mohou učitelé fyzikypoužít vesvých hodinách pro seznámení studentů se základními myšlenkami obecné relativity. Vývoj a ověření těchto materiálů jsou v práci detailně popsány.
Integrovaný e-learning v oblasti kvantové fyziky a optiky
Brom, Pavel ; Lustig, František (vedoucí práce) ; Koníček, Libor (oponent) ; Ožvoldová, Miroslava (oponent)
Práce se zabývá návrhy, realizací a pilotním výzkumem vzdáleně řízených reál- ných experimentů využitelných pro úvod do moderní fyziky v rámci strategie vý- uky zvané integrovaný e-learning. Díky grantové podpoře byly vybudovány nové vzdálené experimenty s inovativními prvky, jako např. modifikovatelnost vzdálené aparatury, design umožňující naměřit nerelevantní hodnoty pro otestování kritic- kého myšlení u studentů aj. Témata experimentů jsou: studium radioaktivity, polarizace světla, vnější fotoelektrický jev a studium spekter. Důraz je kladen na jednoduché naměření a stažitelnost experimentálních hodnot a na jejich následné vědecké zpracování (statistické či pokročilé grafické). Pilotní výzkum se zabývá vytipováním vhodných nástrojů a výzkumných designů a popisuje získané zkuše- nosti a pozorování z reálného prostředí českých SŠ. Významné poznatky přinesla analýza logů a neformální rozhovor s učiteli a studenty. V závěru práce je disku- tována reálná využitelnost vzdálených experimentů ve výuce. 1
Miskoncepce ve výuce fyziky na ZŠ - náměty na postup při jejich odstraňování
Rusínová, Anita ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kolářová, Růžena (oponent)
Ve své bakalářské práci jsem zmapovala představy žáků naší školy o některých fyzikálních jevech. Během své praxe se pravidelně u svých žáků setkávám s představami, které jsou mezi lidmi běžně rozšířené, ale neodpovídají vědecky podloženým skutečnostem. Vyvrácení těchto představ je velmi obtížné a jak výsledky předešlých průzkumů ukazují téměř nemožné, protože většina žáků se k nim po proběhlé výuce vrací. Tyto představy nazýváme miskoncepce. Pokusím se tedy navrhnout takové výukové postupy, které by alespoň u některých žáků mohly zanechat dlouhodobější informaci a zamezit návratu k původním představám. Zároveň jsem se pokusila nalézt modely, se kterými se žáci ve výuce fyziky na základní škole setkávají a přitom chybně popisují realitu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Využití zážitkové pedagogiky ve výuce fyziky
Horálková, Zuzana ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Dvořáková, Irena (oponent)
Tato práce se zabývá metodou zážitkové pedagogiky a jejími aplikacemi pro fyzikální vzdělávání. Na zážitkovou pedagogiku je pohlíženo jako na jeden z možných prostředků pro naplnění cílů vzdělávání. První částí práce je úvaha nad smyslem vzdělávání, kde je mj. nabídnuta čtenáři odpověď na to, proč se zážitkovou pedagogikou zabývat. Dále jsou popsány teoretické základy zážitkové pedagogiky - výraznou část tvoří Kolbův cyklus učení a s ním spojené učební styly, také je zmíněna zóna růstu. Je věnována pozornost i tomu, jak je v zážitkové pedagogice pohlíženo na učitele a žáka. Po vybudování teoretic- kého základu je práce orientována prakticky. Věnuje se tomu, co je pro učitele důležité při tvorbě a uvádění aktivit. Dále následují již konkrétní návrhy aktivit využívajících metodu zážitkové pedagogiky, které jsou realizovatelné primárně mimo školní vyučování (např. při vícedenním školním výletě). Dotýkají se rozmanitých fyzikálních témat (jako je např. optika, akustika, astrofyzika). Je v nich kladen důraz na vlastní zkušenost a prožitek žáků. Navrhované aktivity mohou sloužit jako doplněk běžné školní výuky tím, že nabízí žákům poznat fyziku z jiné perspektivy. 1
Lední hokej ve výuce fyziky
Adámek, Libor ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
1 Obsahem bakalářské práce je propojení oboru fyziky a sportovního odvětví ledního hokeje a poznatky vhodné pro zařazení do výuky fyziky na středních a základních školách z tohoto spojení vyplývající. Práce shrnuje teorie, které popisují z jakého důvodu je led na svém povrchu kluzký a snaží se poukázat na již mnoho let zavedenou miskoncepci, která se opírá o snížení teploty tání ledu vystavenému zvýšenému tlaku, a která je i dnes předávána na základních a středních školách. Současně je poukázáno na argumenty, které tuto miskoncepci jednoznačně vyvrací. Dalším tématem jsou situace, které se při hokejové hře mohou odehrávat a které je možné dobře fyzikálně popsat, či alespoň odhadnout a přinést tak do fyziky nová praktická přiblížení ze života, která by pro žáky mohla být atraktivní.
Základní modely jednoduchých elektrických obvodů a jejich využívání ve výuce fyziky
Vítková, Miriam ; Dvořáková, Irena (vedoucí práce) ; Koudelková, Věra (oponent)
V práci se zabývám jednoduchými modely elektrických obvodů, které jsou používané ve výuce fyziky. Nejprve jsem z dostupných zdrojů vybrala přehled modelů, které jsem následně hodnotila, zda jsou k předvádění ve třídách při vyučování vhodné či se spíše hodí pro diskuzi ve třídě a společné hledání chyb. Pro malý přehled reálně používaných modelů ve výuce fyziky jsem zvolila rozhovory s učiteli a internetový dotazník. Zjistila jsem, že existuje celá řada různých jednoduchých modelů elektrických obvodů, avšak ne každý je úplně vhodný pro prezentaci ve třídě bez následné diskuze o chybách. A také, že jsou učitelé, kteří rádi ve výuce elektřiny modely používají, ale také tací učitelé, kteří nechtějí modely žákům předvádět, protože si nejsou jisti, zda by je žáci správně interpretovali.
Fyzikální experiment s improvizovanými pomůckami při výuce fyziky
FIDLER, Ondřej
Hlavní cíl práce - přiblížit fyziku žákům zábavnou formou. Práce se zabývá rozborem pokusů. Poté následuje analýza těchto pokusů, kde se používají improvizované pomůcky. Vyhodnocení fyzikálních jevů v těchto pokusech. Pokusy jsou rozděleny do šesti kategorií - hydromechanika, tlak a objem kapalin, optické jevy, šíření zvuku, magnetické a elektrické síly, síly kolem nás.
Integrovaný e-learning v oblasti kvantové fyziky a optiky
Brom, Pavel ; Lustig, František (vedoucí práce) ; Koníček, Libor (oponent) ; Ožvoldová, Miroslava (oponent)
Práce se zabývá návrhy, realizací a pilotním výzkumem vzdáleně řízených reál- ných experimentů využitelných pro úvod do moderní fyziky v rámci strategie vý- uky zvané integrovaný e-learning. Díky grantové podpoře byly vybudovány nové vzdálené experimenty s inovativními prvky, jako např. modifikovatelnost vzdálené aparatury, design umožňující naměřit nerelevantní hodnoty pro otestování kritic- kého myšlení u studentů aj. Témata experimentů jsou: studium radioaktivity, polarizace světla, vnější fotoelektrický jev a studium spekter. Důraz je kladen na jednoduché naměření a stažitelnost experimentálních hodnot a na jejich následné vědecké zpracování (statistické či pokročilé grafické). Pilotní výzkum se zabývá vytipováním vhodných nástrojů a výzkumných designů a popisuje získané zkuše- nosti a pozorování z reálného prostředí českých SŠ. Významné poznatky přinesla analýza logů a neformální rozhovor s učiteli a studenty. V závěru práce je disku- tována reálná využitelnost vzdálených experimentů ve výuce. 1
Brachistochrona v teorii i pokusech
Chamrová, Martina ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Bakalářská práce je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole jsou uvedeny základní údaje týkající se úlohy o brachistochroně, především její historie a řešení. Druhá kapitola se zabývá konkrétními metodami řešení, které lze nalézt v literatuře. Jsou zde uvedeny klasické postupy, ale i řešení méně obvyklá. Ve třetí kapitole jsou prezentovány teoretické výpočty včetně numerických výsledků v konkrétních případech a diskutovány další problémy, které se při řešení úlohy o brachistochroně objevily. Poslední kapitola je věnována experimentům. Za prvé byly zkoumány energetické ztráty při valení s prokluzováním po kruhové dráze. Za druhé bylo provedeno porovnávání času pro kuličky valící se po třech reálných křivkách. Ke každému z pokusů je na přiloženém DVD dostupný videozáznam či fotografie. Práce je vhodná pro vysokoškolské studenty učitelství fyziky, ale může sloužit i jako motivace pro žáky výběrových kurzů fyziky na středních školách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.